Základní škola v Mirošovicích u Prahy pro 1. stupeň (malotřídka) se potýkala s problémy správy svých zařízení. Často docházelo k tzv. hurá akci, kdy obětavý rodič přiložil ruku k dílu a „nějak“ zařízení nastavil. Ačkoliv je bohulibé pomoct maličké základní škole se správou, není to systémové řešení a profesní odbornost nebyla mnohdy žádná. Protože má naše společnost rodinné vazby na obec Mirošovice, domluvili jsme se s paní ředitelkou, že budeme zajišťovat své služby za malý finanční příspěvek na profesionální úrovni. A tak, kdykoliv je potřeba vyřešit záležitosti ohledně školního webu nebo jednoduše cokoliv z IT, má paní ředitelka přímou linku na nás a už nemusí přemlouvat ochotné rodiče na výpomoc.
Výzvy
Vzhledem k tomu, že škola sídlí mimo Prahu, bylo pro nás výzvou zajistit kontinuální činnosti ve správě IT, a to především v začátcích, než si všichni zvyknou na nové prostředí a jiný styl práce. Součástí tzv. on-boardingu zákazníka bylo potřeba provést komplexní analýzu všech prostředků a navrhnout jednoduché, bezpečné a systémové řešení, tedy nahradit všechna výchozí nastavení zařízení a vytvořit profesionální systémové řešení.
Cíle
1) Zajistit pravidelnou podporu pro ZŠ Mirošovice, a to především online formou, vzhledem k povaze sídla školy mimo Prahu.
2) Provést komplexní analýzu aktuálního stavu a eliminovat zásahy, které nebyly provedeny odborně, tedy vytvořit systémové řešení.
Řešení
Při naší analýze jsme zjistili, že stav techniky není tak špatný, jak jsme očekávali. Zařízení, která využívají učitelé k výuce, jsou moderní a výkonově nadčasová. Ovšem kvalita správy po softwarové stránce byla žalostní. Učitelé používali jeden sdílený lokální účet, vlastní freemailové účty (seznam.cz, gmail.com aj.) pro komunikaci s rodiči a jiné pracovní záležitosti a neexistovala žádná rozdělená oprávnění.
Pro školu jsme zdarma zařídili Google Workspace, aby mohla využívat profesionální cloudové řešení pro emaily, sdílení dat a kalendáře akcí. Nicméně naší hlavní prioritou bylo řešení správy všech zařízení ve škole. Proto jsme se rozhodli vytvořit nový tenant v Microsoft Azure a investovat do licencí Microsoft Office A3, přičemž škola platí pouze za každého kmenové zaměstnance a žáci mají licence k dispozici zdarma.
Dále jsme přistoupili k nastavení celého tenantu školy, především EntraID a Microsoft Intune, skrze který probíhá veškerá správa školních zařízení bez nutnosti fyzické přítomnosti technika na místě. Zařízení jsou automaticky konfigurována pomocí služby Autopilot, a tedy i v případě nákupu nového zařízení není třeba, aby technik musel přijet na místo, ale stačí připojení k internetu a nové zařízení se nám automaticky nakonfiguruje dle nastavených pravidel.
Uživatelé tak mohou na školních zařízeních (PC, notebooky, tablety) využívat doménové účty z Microsoft Azure, resp. EntraID. Již nesdílejí svá data s ostatními uživateli a data jsou synchronizována přes cloud. Mají po ruce vždy jen to, co potřebují, a to nejen na školních zařízeních, ale i doma. Účty jsou samozřejmě chráněny vícefaktorovou autentizací s možností passwordless funkce (není třeba zadávat heslo a ověření projde přes aplikaci v mobilním zařízení), a tak i rodiče mohou být v klidu, protože nejsou ohrožena citlivá data jejich potomků.
Výsledek
Díky zvolenému řešení nového tenantu v Microsoft Azure a licencím Microsoft Ofice 365 A3 jsme docílili pohodlné a efektivní správy školních zařízení, ke kterým není třeba fyzická přítomnost technika. Proto v naší podpoře nevznikají zbytečné prodlevy a vše můžeme řešit okamžitě přes cloud. Avšak i ve výjimečných případech není problém, aby technik přijel k zákazníkovi osobně.
Na portálu Intune máme detailní přehled o tom, co se na všech typech zařízení děje, můžeme okamžitě provádět úpravy přes různá nastavení, skripty a konfigurační šablony.
Škola platí licence A3 pouze za kmenové zaměstnance, ale díky výhodnému programu od Microsoftu mají k dispozici licence i žáci, a to zcela zdarma. Žáci mohou licence využít až na 5 svých domácích zařízení, stačí se jen přihlásit dle návodu, který je personalizován pro každého žáka, resp. jeho rodiče.
Závěr
Spolupráce se školou probíhá již několik let a vzájemná přátelská atmosféra nás nikdy nepřestává fascinovat. Jsme rádi, že můžeme paní ředitelce a všem učitelům i žákům pomoci, aby měli kvalitní, intuitivní a bezpečné prostředí, aby se mohli soustředit jen na to, co je jejich cílem – kvalitní vzdělání a výchova.
Pokud i Vy hledáte řešení, které usnadní práci Vašim kolegům, zvýší dostupnost prostředků přes cloud a zrychlí technickou podporu, neváhejte nás kontaktovat a rádi Vám nabídneme taková řešení, která budou vyhovovat Vašim požadavkům.